میجان

میجان

روستای زیبای من
میجان

میجان

روستای زیبای من

یک نکته قابل تامل

یک نکته قابل تامل

آنچه که نگران کننده است ، گرایش اهالی میجان به جاذبه های شهری و زندگی تجملاتی و به فراموش سپردن هنر و صنایع روستایی است ، که اگر همچنان ادامه یابد ، اصالت و هویت عشایری خودمان را از دست می دهیم. 

ناگفته نماند این نقیضه کم و پیش در روستاهای دیگر وجود دارد ولی میجان قبل از سایر روستاها وارد آن شده است...

میجان کنونی

میجان کنونی 

اکنون میجان به دو قسمت تقسیم می شود، به نام های میجان تک(سفلی) و میجان بالا(علیا).  

به آبادی بالای میجان بالابنکوه نیز گفته می شود. در میجان تک(پایین=سفلی) که هوایش معتدل است انواع درختان سردسیری و گرمسیری در کنار هم و در یک باغ دیده می شوند و تمام درختان اعم از سردسیری و گرمسیری ، میوه خوب و مرغوب بار می دهند. اما میجان بالا آب و هوایش سردتر است و بیشتر به کاشت درختان سردسیری اختصاص دارد. باغات میجان در دوطرف رودخانه فصلی میجان قرار دارند که شیب آن از شرق به جانب غرب است.

میجان قدیم

میجان قدیم

برگرفته از کتاب جیرفت در آینه تاریخ صفحه 296  

مردم قدیم میجان تجارت پیشه و اهل دادوستد بودند و این عمل به وسیله سرطایفه صورت می گرفت و کالاهای موردنیاز افراد ایل و فامیل را از بم و کرمان و قبل از آن از بندرعباس و میناب وارد می کردند و به صورت نقد و نسیه به اهالی می دادند و محصولات دامی آن ها را در مقابل دریافت می کردند. این عمل دادوستد در روستا از جهت صرفه جویی در وقت به نفع اهالی بود، چون در آن زمان که جاده و وسیله ارتباط ماشینی نبود ، آمد و رفت به بم و کرمان و بندرعباس و میناب و این اواخر سبزواران(نام قدیم جیرفت) به وسیله چهارپایان کاری مشکل و وقت گیر بود.

امرار و معاش اغلب اهالی میجان از راه دامداری و کشاورزی بود و محصولاتی از قبیل گندم ، جو ، ارزن ، گهل ، نخود ، عدس ، ماش و لوبیا و غیره زراعت می کردند و درآمد نسبتا خوبی داشتند و در کنار آن زنان روستایی به امور دامداری و هنرهای روستایی از قبیل لبافی و چادرشب و حرمی و جوال بافی اشتغال داشتند و روی هم رفته اقتصادی کامل و پویا و مردمی پرتحرک و فعال داشتند.

ولی در چند سال اخیر ، اقدام به کاشت درختان مرکبات نمودند و مخصوصا به توسعه باغات لیموشیرین پرداختند. مردم در سال های اولیه به علت جوان بودن باغات و فراهم بودن امکانات مخصوصا آب ، درآمد خوبی بدست می آوردند اما به علت کم آبی های ناشی از خشکسالی های متوالی اخیر مخصوصا سال 1379 و مصرف بی رویه کودهای شیمیایی باغات لیمو شیرین دچار خسارت شدند و از بین رفتند و کوله باری از بدهی برای مردم باقی ماند و سرمایه و نیروی مصرف شده چند ساله آنها به هدر رفت. میجان از جمله روستاهای تاریخی است که به علت قرارگرفتن در زمین های شیب دار ، هرساله دچار سیل زدگی می شود. برعهده مسئولین ذیربط است که برای رفع کم آبی و جلوگیری از سیل زدگی آن تدبیری بیندیشند.

آسیاب های میجان

آسیاب های میجان

 

در مسیر رودخانه میجان در قدیم آسیاهای آبی زیادی وجود داشته که نام بعضی آسیابها عبارت بودند از: 

آسیاب میجان علیا(بنکوه) ، آسیای طیاری ، غنیمت ، شهر دراز ، پاقلعه ، راهبند ، کهونگو ، علیجان محمدعلی ، پیراسته و آسیاب سرکُلو.

اهالی و طوایف میجان

اهالی و طوایف میجان

این مطلب برگرفته از کتاب   جیرفت در آینه تاریخ   {ص ۲۹۶} است

 

« اهالی میجان مردمی مهربان ، خوش برخورد و مهمان نوازند و همه آنها با هم قرابت سببی و نسبی دارند و غریبه ای از فقیر و غنی در میان آن ها دیده نمی شود.

مهم ترین طوایف میجان عبارتند از:

امیری(امیرمیجانی) ، بهره مند ، مشایخی ، بیدشکی ، میجانی و سنجری ، رستگاری و پیراسته که همگی مردمی بافرهنگ هستند و عده ای تحصیل کرده دانشگاهی دارند که در اصناف گوناگون اجتماعی ایفای نقش می کنند.

مردم میجان نسبت به جمهوری اسلامی و در تحکیم میانی آن فعالیت داشته و به آن علاقه مندند، همه اهالی شیعه دوازده امامی و پیرو ولایت فقیه اند و اغلب در شهر سبزواران ساکنند و برای امور کشاورزی به روستاهای میجان و حیشین رفت و آمد می کنند. »

میجان در کتاب مسالک الممالک

میجان در کتاب مسالک الممالک نوشته اصطخری

اصطخری در کتاب مسالک الممالک درباره میجان یا میزان چنین نقل سخن کرده است: 

این ولایت دارای دهکده ها و باغستانهای فراوان با محصولاتی نظیر بادام و رطب و از مناطق سردسیری بوده که یخ مورد نیاز جیرفت از این منطقه فراهم می شده است.

میجان در کتاب عقدالعلی

میجان در کتاب عقدالعلی نوشته افضل الدین کرمانی

افضل الدین کرمانی در کتاب خود ( عقدالعلی ) درباره منطقه جیرفت چنین نوشته است : 

از خواص او به پنج فرسنگی ، کوهیست که آن را میزان خوانند . ناحیتی بانزه ،‌لطیف به غایت سرد در فصل بهار و موسم گل خلد برین و نگارخانه چین است . نسیم اسحار او در بدرقه روایح ازهار روح را بنوازد و هزاردستان در سایه گل نغمه خویش با ساز مستان بسازد.

میجان در کتاب کتابخانه تاریخ اسلام

میجان در کتاب کتابخانه تاریخ اسلام

میجان: سردسیر است، همه میوه و یخ «جیرفت» از آنجا است.

آدرس: کتابخانه تاریخ اسلام / ترجمه احسن التقاسیم ، ج2 ، صفحه:696

معدن مس میجان

سازمان زمین‌شناسى و اکتشافات ‌معدنى کشور در آذر ماه سال 87 در گزارشی اعلام کرد؛

اکتشاف و معرفى محدوده‌هاى معدنى مس میجان به شرکت صنایع مس ایران جهت بهره‌ بردارى و ادامه عملیات

 

اما به نظر نمی رسد که شرکت صنایع مس ایران تاکنون اقدامی کرده باشد. بدیهی است که اکتشاف و بهره برداری از این معدن مس در میجان نقطه عطفی در صنعت و معدن شهرستان جیرفت خواهد بود.

 

سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی کشور 

http://www.gsi.ir/

شرکت ملی صنایع مس ایران 

http://www.nicico.com/

پروژه های مخابرات و صداوسیما در میجان

پروژه های مخابرات و صداوسیما در میجان!!!

تقریبا دو سال پیش در همین روزها آقای بهروز فرماندار سابق جیرفت در یک نشست جمعی با مسوولان دستگاهها و نهادهای این شهرستان به مشکلات منطقه "میجان" اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اجرای پروژه‌های مخابرات و صداوسیما در این منطقه کوهستانی در اولویت پروژه‌های عمرانی شهرستان قرار دارد.

بهروز از دستگاههای مرتبط خواست اجرای این پروژه‌ها در منطقه میجان بایستی بر اساس برنامه زمان بندی شده به اتمام رسیده و ساکنان منطقه از مزایای آن برخوردار شوند. 

تاریخ نشست جمعی آقای بهروز فرماندار سابق جیرفت:

یکشنبه 13 مرداد 1387

 

اما متاسفانه هنوز در روستای میجان مردم با مشکل عدم آنتن دهی تلفن های همراه مواجه هستند و هنوز فقط تعدادی از شبکه های تلویزیونی در این منطقه قابل دریافت هستند.